Çevrimiçi Eğitmen Sertifika Programı / Uzaktan Öğretim Sertifika Programı
Uzaktan öğretim çalışmalarına 2012 yılında başlayan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, tamamı uzaktan öğretimle yürütülen ön lisans, lisans tamamlama ve yüksek lisans programlarının yanı sıra tamamen uzaktan öğretim veya harmanlanmış öğretim yoluyla verdiği ortak zorunlu ve seçmeli derslerle dönemde yaklaşık 10.000 öğrenciye ulaşmaktadır. Uzaktan öğretim ve e-öğrenme süreçlerinde başarıyı ve niteliği artırmak, öğretim elemanlarının ve teknoloji destekli ders vermek isteyen herkesin, uzaktan öğretim, e-öğrenme ve eğitimde yeni teknolojiler gibi güncel konularda bilgi ve beceriler ile donatılmalarına yardımcı olmak amacıyla Çevrimiçi Eğitmen Sertifika Programı (ÇESP) yürütülmektedir. ÇESP ile uzaktan öğretim ders ve programlarında görev alan öğretim elemanlarının e-öğrenme, e-ders tasarlama ve geliştirme, e-değerlendirme gibi konularda bilgi ve becerilerinin artırılması amaçlanmıştır. On modülden oluşan programda e-öğrenmenin temellerinden e-değerlendirmeye kadar farklı konularda kuramsal ve uygulamalı eğitim verilmektedir (Tablo 1).
Tablo 1
e-Eğitmen Programı’nın İçeriği
1. e-Öğrenmenin Temelleri |
Temel Kavramlar, e-öğrenme Türleri, Çevrimiçi Öğrenme Ortamları, Etkileşim Türleri |
2. Çevrimiçi Öğrenme Kuramları |
Davranışçılık, Bilişselcilik, Yapılandırmacılık, Bağlantıcılık, Yetişkin Eğitimi, Öz Düzenlemeli Öğrenme |
3. Öğrenme ve İçerik Yönetim Sistemleri |
Çevrimiçi Öğrenme Toplulukları, Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS), İçerik Yönetim Sistemleri (İYS) |
4. Sanal Sınıf Yönetimi |
Sanal Öğrenme Ortamları ve Web Konferans Çözümleri |
5. Çevrimiçi Öğretim Tasarımı |
Öğrenme Hedef ve Çıktıları, Öğretim Tasarımı Modelleri, Öğretim Planlaması/İzlence, Ders Yapısı |
6. Çevrimiçi Öğretim Yöntemleri |
Sunum, İşbirliğine Dayalı Öğrenme, Problem Tabanlı ve Proje Tabanlı Öğrenme, Tartışma |
7. Etik ve Telif Hakları |
Telif Hakları, Dijital Hakların Yönetimi, Adil Kullanım, Creative Commons, Açık Ders Malzemeleri ve Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler |
8. e-Değerlendirme |
Klasik ve Alternatif Değerlendirme Yöntemleri |
9. Etkin Görseller Oluşturma |
Afişler, Zihin Haritaları, Kavram Haritaları, İnfografikler |
10. Sosyal Medya |
Sosyal Ağlar, Belge Paylaşımı, Medya Paylaşımı, İşbirliği Araçları, Bloglar ve Mikro Bloglar |
Pandemi dönemi öncesi 2012-2020 yılları arasında on iki defa tekrar eden ve 403 kişinin sertifika almaya hak kazandığı “Çevrimiçi Eğitmen Sertifika Programı” 2020 yılında acil uzaktan öğretim uygulamasına geçilmesiyle birlikte güncellenmiş, “Uzaktan Öğretim Sertifika Programı” ismini alarak tüm öğretim elemanlarına açılmış ve 775 katılımcı sertifika almaya hak kazanmıştır. Açık kaynak kodlu bir öğrenme yönetim sistemi (MOODLE) üzerinde yürütülen sertifika programında, her bir konu için bir saatlik canlı ders yapılmaktadır. Katılımcılarla canlı ders dışında da iletişimi sağlamak amacıyla öğrenme yönetim sisteminin anket, ödev, kısa sınav, sohbet, forum ve wiki alanları kullanılmaktadır. Bunların yanı sıra, elektronik ders notları, sunumlar, videolar, ses dosyaları, interaktif etkinlikler ve web bağlantıları gibi farklı öğrenen ihtiyaçlarına hitap eden materyaller kullanılmaktadır. Sertifika programı katılımcılarından program boyunca kendilerine ait bir e-ders tasarlamaları istenmiştir. Bunun için; dersin planını çıkarmaları, e-izlence hazırlamaları, kullanacakları yöntem ve tekniklere karar vererek dersi yapılandırmaları, ders araç ve materyallerini oluşturmaları beklenmiştir. Programın en temel özelliklerinden birisi e-eğitmeni bu role hazırlamak amacıyla öncelikle e-öğrenci rolünü verip çevrimiçi öğrenme deneyimi kazanmasını sağlamaktır. Kendilerine verilen görev ve sorumlulukları %70 oranında yerine getiren katılımcılar sertifika almaya hak kazanmaktadır. Katılımcıların program süresince tasarladıkları e-ders ve materyaller hazırlanan rubrikler yardımıyla değerlendirilerek puanlanmaktadır.